Tarina

Kuplan tarina – vuosien kokemuksella kuplivaksi toimistoksi

Miten syntyi Kupla Social? Kupla Socialin takana on tarina intohimosta, yrittäjyyteen kasvamisesta, karvaista pettymyksistä sekä kuplivasta ideasta.

Kymmenen vuotta viestintää

Kuplan yrittäjä Saara Närä on ollut viestinnän maailmassa mukana jo lukioajoista lähtien. Vuonna 2013 hän tarttui ensimmäistä kertaa toimittajan kynään kirjoittaessaan ja kuvatessaan kotikylänsä Sonkajärven paikallislehteen.

Terveystieteiden opinnot veivät Kuopioon, mutta viestinnän kipinä ei sammunut. Sekä kandi että gradu käsittelivät terveysalan ammattilaisten Instagram-viestintää, ja samalla Saara alkoi tuottaa hyvinvointisisältöä omiin somekanaviinsa. Viestintätyöt Savo Volleylle ja Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnalle kulkivat opinnoissa rinnalla.

Vuonna 2020, opintojen loppusuoralla, syntyi Saaran ensimmäinen toiminimi ja sitä myötä ensimmäiset someasiakkaat – ja samalla kylvettiin Kuplan ensimmäinen siemen.

Yrittäjyyden aika – kun some vei mennessään

Kun Saara valmistui terveystieteiden maisteriksi vuonna 2022, alkoi somehyrrä ihan kunnolla pyörimään. Asiakkaita muodostui pienistä kuopiolaisista kahviloista opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeisiin saakka.

Somekärpänen oli puraissut kunnolla. Saara tuotti sisältöä sekä omiin kanaviinsa että useille asiakkaille, rakensi verkkokurssin asiantuntijoille ja koulutti heitä paremmiksi somettajiksi. Italiasta löytyi samaan aikaan Saaran toinen koti.

Pikkuhiljaa mukaan tulivat myös someopetukset Itä-Suomen yliopistossa ja Savonia AMK:ssa. Juontokeikat, koulutukset ja muut sosiaaliset esiintymiset toivat vastapainoa yksinäiselle koneen ääressä työskentelylle.

Vuoden 2024 lopulla tahti alkoi käydä liian kovaksi. Samaan aikaan kariutuivat neuvottelut eräästä pitkään odotetusta projektista. Oli aika pysähtyä. Sormissa alkoi kuitenkin kutitella uuden alku. Jokin oli selvästi kuplimassa – ja siitä syntyi Kupla Social.

Kupla syntyi reppureissulla Aasiassa

Kuvittele hidas aamu Thaimaassa – heräilet rauhassa lämpöön ja eksoottisten lintujen lauluun. Mihinkään ei ole kiire, sillä Suomessa herätään töiden ääreen vasta tuntien päästä. Tajuat, että viime yönä se vihdoin syntyi – idea uuden sometoimiston nimestä.

Alkuvuodesta 2025 Saara lähti reppureissulle Aasiaan kumppaninsa ja ystäviensä kanssa. Työläppäri kulki mukana, koska yrittäjyys mahdollistaa työn tekemisen missä vain. Loppuvuoden 2024 väsymys ja pettymys olivat johtaneet päätökseen: nyt täytyy tehdä jotain toisin.

Ajatus omasta sometoimistosta oli kytenyt jo pitkään. Reissu antoi tilaa ajatuksille – ideat alkoivat hahmottua, siirtyivät uniin ja lopulta sanoiksi, joita jaettiin ystäville ja kollegoille. Kaikki oli valmista – paitsi nimi.

Eräänä aamuna Thaimaassa se ilmestyi. Kupla Social.

Mikä on Kupla Social?

Sana Kupla viittaa tietenkin somekuplaan. Somessa haluamme joko puhkaista olemassa olevan somekuplan ja tavoittaa uusia yleisöjä, pysyä jo olemassa olevassa kuplassa tai puhaltaa kenties kokonaan uuden kuplan. Social puolestaan muistuttaa somen tärkeimmästä ytimestä – vuorovaikutuksesta. Sitä ei saa markkinoinnissa koskaan unohtaa.

Kupla on uuden ajan kupliva sometoimisto, jossa tekijä ja visio kohtaavat. Saaran ympärille on muodostunut osaava Kupla-tiimi, jonka ansiosta työtä ei enää tehdä yksin – ja toimeksiannot voivat olla monipuolisempia kuin koskaan aiemmin.

Samalla Kupla rakentuu vahvasti visuaaliseksi ja houkuttelevaksi brändiksi. Toiminimivaiheen henkilöityminen Saaraan ja terveysviestintään on ottanut seuraavan askeleen.

Vain tämän tarinan kautta Kuplasta on voinut tulla juuri Kupla – kuplivan ihana sometoimisto. Kiitos, että luit tänne saakka!

Kupla calling! Ota yhteyttä, niin puhalletaan yhdessä somekupla!

Kupla Social takaa sinulle kuplivan upeaa somesisältöä. Ota meihin yhteyttä, niin kartoitetaan juuri sinun sometarpeesi!

Scroll to Top